تبلیغات

مشکلات زیبایی مو که با تغذیه حل می‌شود

این روزها استفاده از رژیم های غذایی برای مقابله با بیماری ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. هواداران این شیوه عقیده ی بسیار ساده ای دارند: ما همان چیزی هستیم که از آن تغذیه می کنیم. بدن انسان مانند یک وسیله ی نقلیه ی روشن بوده و سوخت آن تعیین کننده ی کیفیت عملکرد آن است.

این روزها استفاده از رژیم های غذایی برای مقابله با بیماری ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. هواداران این شیوه عقیده ی بسیار ساده ای دارند: ما همان چیزی هستیم که از آن تغذیه می کنیم. بدن انسان مانند یک وسیله ی نقلیه ی روشن بوده و سوخت آن تعیین کننده ی کیفیت عملکرد آن است.

مکمل های غیرطبیعی می توانند مفید باشند اما قادر نیستند مشکلاتی را حل کنند با یک رژیم مغذی و سرشار از ویتامین رفع می شوند. متخصصان تغذیه می گویند آن ها اغلب قادرند با بررسی موهای یک شخص به کیفیت رژیم غذایی او پی ببرند. کدری، نازکی و شکنندگی موها می توانند نشانه ی کمبودی در تغذیه باشند. اما راه حل این مشکلات چیست؟ در اینجا به شیوه هایی می پردازیم که می توان مشکلات موها را به طور مستقیم از طریق مصرف مواد غذایی رفع کرد.

پنج مشکل عمده ی موها را با مصرف این مواد غذایی حل کنید

۱- نازکی موها

نازکی موها مهم ترین مشکلی است که افراد با بالا رفتن سن تجربه می کنند. این مسأله بخشی از روند طبیعی افزایش سن است، اما روش هایی وجود دارد که می توانید از سرعت پیشروی این مشکل کم کنید. ما روزانه به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ رشته مو از دست می دهیم. بدن برای جایگزینی این موها به مقدار زیادی پروتئین نیاز دارد که واحد سازنده ی موها است. اما چطور می توانیم پروتئین بیشتری از طریق رژیم غذایی مان دریافت کنیم؟ جوجه مرغ، بوقلمون، گوشت قرمز و غذاهای دریایی از منابع پروتئین هستند. اگر گیاهخوار هستید می توانید از نخود، عدس و مغزها و غلاتی مثل بادام، تخم آفتابگردان و شاهدانه استفاده کنید.

۲- کدری موها

موهای شما برای حفظ درخشش طبیعی خود به چربی های سالم موجود در مواد غذایی ای نیاز دارد که حاوی روغن های طبیعی هستند. اما بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ کدام هستند؟ ماهی قزل آلا و دیگر غذاهای دریایی. امگا ۳ نه تنها ماده ای ضروری برای سلامت موها است، بلکه برای سلامت قلب هم بسیار مفید است. پزشکان دست کم دو بار در هفته مصرف ماهی را برای بزرگسالان توصیه می کنند.

۳- پوسته ریزی کف سر

زینک ماده ای معدنی است که نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن مثل سلامت عصبی آن دارد. اما زینک چه منفعتی برای موها دارد؟ این ماده به جلوگیری از پوسته ریزی کف سر کمک می کند. دانه های کدو حلوایی، ماست، گوشت گاو و مرغ از مواد غذایی حاوی زینک هستند.

۴- سفیدی پیش از موعد موها

اگرچه ژنتیک عمده ترین علت سفیدی پیش از موعد موها است، اما کمبود ویتامین B12 هم می تواند دلیل این مسأله باشد. با انجام آزمایش می توانید از میزان ویتامین B12 موجود در بدن تان مطلع شوید. مواد غذایی حاوی این ویتامین پر اهمیت، گوشت، ماهی، لبنیات و تخم مرغ هستند. به علاوه می توانید از مکمل های ویتامین B12 هم استفاده کنید.

۵- ریزش شدید موها

اگر ریزش موهایتان به حدی است که بخش هایی که از کف سرتان به وضوح دیده می شود، احتمالا دچار کمبود آهن هستید؛ مشکلی در میان زنان رایج است. با دادن آزمایش به راحتی می توانید از این مسأله مطمئن شوید. کمبود آهن باعث می شود بدن اکسیژن موها را بگیرد و آن را بخش های دیگر خود منتقل کند که برای ادامه ی حیات به اکسیژن نیاز دارند. این کمبود علائم دیگری هم مثل خستگی مفرط دارد.

اما اگر علت کمبود آهن نیست، ممکن است مشکل جدی تری مثل اختلال در غده ی تیروئید یا طاسی وجود داشته باشد. برای دریافت بیشتر آهن می توانید از گوشت گاو و مرغ یا سبزیجاتی مثل اسفناج استفاده کنید. البته آهن موجود در پروتئین های حیوانی راحت تر جذب خون می شوند.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار